Tommi kirjoittaja

Tommi Ranta

Tuntuuko siltä, että sivustollasi on huono Google-näkyvyys tai se kaipaisi visuaalista uudistusta? Vai onko hankalakäyttöinen tai hidas käyttää. Monesti kuitenkin myyvä sisältö jää huomioimatta mikä kuitenkin vaikuttaa sekä Google-näkyvyyteen, että sivuston toimintaan myynnissä. Monesti myös verkkosivusto jää ilman referenssejä tai ei hyödynnetä sosiaalista mediaa sen tukena.

Hyvä tapa lähteä suunnittelemaan sivustouudistusta on selvittää ensin nykytilanne ja miettiä mitä tavoitteita sivustolle tulisi asettaa. Tässä on hyvä olla kenties asiantuntija sparraamassa ja auttamassa tuomaan esille asioita, joita ei itse välttämättä tulisi huomioineeksi ja jotka voivat vaikuttaa merkittävästi myyntiin.

Tavoitteiden ja konseptin määrittely auttaa sisällön suunnittelua

Vaikka tavoite on viime kädessä lisätä myyntiä niin, verkkosivulle kannattaa määritellä myös muita suoria tavoitteita. Näitä voivat olla esimerkiksi liidien hankkiminen, asiantuntijabrändin luominen tai vanhojen asiakkaiden säilyttäminen.

Hakukoneoptimointi ja sivuston rakenne

Hakukoneoptimointi auttaa sivustoasi löytymään helposti toivotuilla hakusanoilla ja auttaa myyntiä tuomalla kävijöitä sivuillesi ilman mainontaa. Tässä tarvitaan myös hakusanatutkimusta auttamaan löytämään oikeat avainsanat ja sisällöntuotantoa, jossa nämä huomioidaan. Samalla mietitään myös myyvät kuvaukset sivuista, jotka määritellään näkymään Googlen hakutuloksessa sivun kohdalla.

Sivuston rakenne ja käyttöliittymän tarkoitus on palvelulla käyttäjää ja auttaa häntä löytämään tarvitsemansa sisältö mahdollisimman helposti. Tämä auttaa taas sivustoa myymään paremmin, sillä jos käyttäjä ei löydä etsimäänsä sisältöä helposti hän ei ehkä vakuutu osaamisesta tai hän kyllästyy ja siirtyy toisille sivustoille etsimään haluamaansa.

Myyvät sisältö ja ulkoasu


Sisällöntuotanto on syytä tehdä ennen varsinaista ulkoasun suunnittelua, sillä tämä auttaa tekemään oikeanlaisen ulkoasun sisältö huomioiden yrityksen kohderyhmälle.
Sisällöntuotannossa kannattaa huomioida sekä teksti että kuvat, sillä myyvä teksti auttaa konversioita ja sopivat kuvat herättävät huomion ja kiinnostuksen. Tekstin sisällön muokkaamisessa kannattaa usein käyttää asiantuntijaa apuna sillä tämä vaikuttaa suoraan myös myyntiin.

Huolehdi myös tietosuojasta


Nykypäivänä tietosuojasta huolehtiminen on olennaista ja osin sillä on vaikutusta myös hakukonenäkyvyyteen. Mikäli sivusto ei käytä suojattua yhteyttä (https), niin tällä on vaikutusta myös Google-näkyvyyteen sekä miten sivusto näkyy.
Sivustoa uudistettaessa kannattaa luoda myös toimivat käytännöt tietoturvapäivitysten tekemiseen, jotta sivusto pysyy koko ajan käytettävänä ja estetään mahdollisten hakkerien pääsy.

Hyvä esimerkki työjärjestyksestä:

  1. Lähtötilanteen selvittäminen (Google-näkyvyys, sivuston luoma mielikuva, nopeus, helppokäyttöisyys, sisältöanalyysi, kävijädata esim. Analyticsillä).
    Työkaluina esim. Google Page Speed ja Search Console..
    Jos kyseessä vanha sivusto, niin varmistetaan vanhan hakukonenäkyvyyden siirtyminen myös uudelle sivustolle
  2. Tavoitteiden määrittely
  3. Avainsanojen määrittely eli millä hakusanoilla haluamme löytyä Googlesta. Avainsanatutkimuksella voidaan myös selvittää millä hakusanoilla ihmiset aihetta etsivät sekä kuinka kilpailtuja nämä ovat
  4. Tehdään sisältösuunnitelma avainsanat huomioiden
  5. Suunnitellaan käyttöliittymä miten sisältö esitetään käyttäjälle hänen tarpaidensa mukaan sekä mietitään tarvittavat linkitykset sekä myynnilliset toiminno
  6. Suunnitellaan sivuston ulkoasu ja hyväksytetään asiakkaalla
  7. Tehdään sisällön tarkistukset, viimeistely ja varmistetaan optimoinnit ja analytiikka
  8. Sivuston julkaisu
  9. Asiakkaan perehdytys
  10. Analysointi ja jatkoseuranta

Jaa artikkeli