Tuntuuko siltä, että sivustollasi on huono Google-näkyvyys tai se kaipaisi visuaalista uudistusta? Vai onko hankalakäyttöinen tai hidas käyttää. Monesti kuitenkin myyvä sisältö jää huomioimatta mikä kuitenkin vaikuttaa sekä Google-näkyvyyteen, että sivuston toimintaan myynnissä. Monesti myös verkkosivusto jää ilman referenssejä tai ei hyödynnetä sosiaalista mediaa sen tukena.
Hyvä tapa lähteä suunnittelemaan sivustouudistusta on selvittää ensin nykytilanne ja miettiä mitä tavoitteita sivustolle tulisi asettaa. Tässä on hyvä olla kenties asiantuntija sparraamassa ja auttamassa tuomaan esille asioita, joita ei itse välttämättä tulisi huomioineeksi ja jotka voivat vaikuttaa merkittävästi myyntiin.
Hakukoneoptimointi auttaa sivustoasi löytymään helposti toivotuilla hakusanoilla ja auttaa myyntiä tuomalla kävijöitä sivuillesi ilman mainontaa. Tässä tarvitaan myös hakusanatutkimusta auttamaan löytämään oikeat avainsanat ja sisällöntuotantoa, jossa nämä huomioidaan. Samalla mietitään myös myyvät kuvaukset sivuista, jotka määritellään näkymään Googlen hakutuloksessa sivun kohdalla.
Sivuston rakenne ja käyttöliittymän tarkoitus on palvelulla käyttäjää ja auttaa häntä löytämään tarvitsemansa sisältö mahdollisimman helposti. Tämä auttaa taas sivustoa myymään paremmin, sillä jos käyttäjä ei löydä etsimäänsä sisältöä helposti hän ei ehkä vakuutu osaamisesta tai hän kyllästyy ja siirtyy toisille sivustoille etsimään haluamaansa.
Sisällöntuotanto on syytä tehdä ennen varsinaista ulkoasun suunnittelua, sillä tämä auttaa tekemään oikeanlaisen ulkoasun sisältö huomioiden yrityksen kohderyhmälle.
Sisällöntuotannossa kannattaa huomioida sekä teksti että kuvat, sillä myyvä teksti auttaa konversioita ja sopivat kuvat herättävät huomion ja kiinnostuksen. Tekstin sisällön muokkaamisessa kannattaa usein käyttää asiantuntijaa apuna sillä tämä vaikuttaa suoraan myös myyntiin.
Nykypäivänä tietosuojasta huolehtiminen on olennaista ja osin sillä on vaikutusta myös hakukonenäkyvyyteen. Mikäli sivusto ei käytä suojattua yhteyttä (https), niin tällä on vaikutusta myös Google-näkyvyyteen sekä miten sivusto näkyy.
Sivustoa uudistettaessa kannattaa luoda myös toimivat käytännöt tietoturvapäivitysten tekemiseen, jotta sivusto pysyy koko ajan käytettävänä ja estetään mahdollisten hakkerien pääsy.